I VÄLINEET JA TERMIMÄÄRITYKSET
1.1 PÖYDÄN MITAT
Pöydän pelialueen mitat (vallien sisäpuolinen) 3500mm x 1750 mm sallittu mittapoikkeama +/- 3 mm.
1.2 PÖYDÄN KORKEUS
Pöydän korkeus lattiasta vallin yläreunaan tulee olla 850 mm:n ja 875 mm:n välillä.
1.3 PUSSIT
Pöydän kussakin kulmassa tulee olla pussi (kaksi yläpäätyvallissa ja kaksi alapäätyvallissa), sekä keskellä pitempiä sivuja yksi kummallakin puolella. Pussien kunto ja koko tulee olla BSCC:n (Billiards & Snooker Control Council) hyväksymän virallisen standardin mukainen.
1.4 ALOITUSLINJA JA ALOITUSPÄÄ
Piirretty suora viiva 700 mm (1/5 pelialueen pituudesta) alapäätyvallista. Sen rajoittamaa aluetta sanotaan alapääksi.
1.5 D-ALUE (KÄSIPALLOALUE)
D-alue on aloituspäähän piirretyn puoliympyrän, jonka keskipisteenä on aloitusviivan keskipiste ja säteen 292 mm (1/6 pelialueen leveydestä) rajoittama alue.
1.6 PALLOJEN ASETUSPISTEET JA NIIDEN SIJAINTI PÖYDÄLLÄ.
Neljä pistettä on merkitty pöydän pitkittäiselle keskiviivalle:
2 PALLOT (KOKO JA PAINO)
Pallojen halkaisija tulee olla 52.5 mm. Mittapoikkeama +0.05/-0.08 mm.
Pallojen tulee olla saman painoisia. Painopoikkeama 3g / pallosarja sallitaan.
Huom! Pallosarja voidaan vaihtaa tuomarin päätöksellä tai molempien pelaajien sitä vaatiessa.
3 LYÖNTIKEPPI (CUE)
Lyöntikepin pituus on vähintään 910 mm, eikä sen muoto oleellisesti saa poiketa yleisesti hyväksytystä muodosta.
4 APUVÄLINEET
Tukien käyttö kepin ohjaamiseksi on sallittu
Huom! Pelaaja on vastuussa tuen asettamisesta ja poistamisesta
pöydältä.
II MÄÄRITELMÄT
1 ERÄ (FRAME)
Erä on pättynyt, kun:
-Toinen pelaajista luovuttaa erän.
-Musta on pussitettu viimeisenä oikein tai virhe on tapahtunut,
eivätkä pisteet ole tällöin tasan. Mikäli
pisteet ovat tasan, nostetaan musta
takaisin pisteeleen ja arvotaan kumpi pelaajista valitsee
lyöntijärjestyksen. Musta on pussitettava oikein, tai
erä päättyy virheen tapahduttua.
2 PELI (GAME)
Peli on sovittu määrä eriä.
3 OTTELU (MATCH)
Ottelu on sovittu määrä pelejä.
4 PALLOT
Valkoinen pallo on lyöntipallo.
15 punaista ja 6 väripalloa ovat kohdepalloja.
5 LYÖJÄ
Lyöjä on pelaaja, joka on vuorossa tai pelaamassa niin kauan kunnes lyönti tai lyöntisarja päättyy.
6 LYÖNTI
Lyönti on suoritettu, kun lyöjä lyö lyöntipalloa
kepin lyöntipäällä.
Lyönti on oikea, mikäli se täyttää seuraavat
ehdot
Lyönti on päättynyt vasta, kun kaikki pallot ovat pysähtyneet paikoilleen ja tuomari todennut, että pelaaja on suorittanut lyöntinsä.
7 KÄSIPALLO
Lyönti on käsipallo, kun se on pussitettu tai lyöty
pois pöydältä.
Lyönti on käsipallo, kunnes lyönti on tehty oikein
käsipalloalueelta (D-alue) tai pelaaja on tehnyt virheen.
8 PALLO ON PELISSÄ
Lyöntipallo on pelissä, mikäli se ei ole käsipallo.
Kohdepallot oovat pelissä, kun ne on asetettu pisteillensä.
Ne ovat pelissä, kunnes ne on pussitettu tai lyöty
pöydältä.
Huom! Käytettäessä keppiä siirrettäessä käsipalloa D-alueella, mikäli tuomari katsoo, ettei lyöjä ole aikonut lyödä käsipalloa, vaan siirtänyt sitä oikeaan paikkaan, ei kepin lyöntipäällä koskettaminen käsipalloon ole lyönti, eikä pallo ole pelissä.
9 SALLITTU PALLO
Jokainen pallo, mihin lyöntipallo laillisesti ensin koskettaa, on sallittu pallo.
10 NIMETTY PALLO
Nimetty pallo on lyöjän nimeämä kohdepallo tai lyöjän valitsema ja tuomarille osoittama pallo, mihin lyöjä ensiksi lyöntipallolaan yrittää osua.
Huom! Mikäli tuomari vaatii, on pelaajan ilmoitettava kohdepallo.
11 PUSSITUS
Pussitus on kyseessä silloin, kun laillisesti lyönnissä
kohdepallo jonkun toisen pallon siihen osuttua menee pussiin.
Värillinen pussitettu pallo nostetaan pisteeleen ennen seuraavaa
lyöntiä. Lyöntivuorossa olevan pelaajan on huolehdittava,
että ko. pallo asetetaan oikein asetuspisteeleen ennen seuraavaa
lyöntiä.
Mikäli lyönti on suoritettu niin, että yksi tai
useampi pallo on väärin asetettuna pisteeleen, eikä
virhettä ole tapahtunut, pallo tai pallot:
Huom! Punaisia palloja ei koskaan aseteta takaisin paikoilleen, paitsi sääntökohdan 3/8 ja 3/12 tapauksissa, siitä huolimatta että pelaaja hyötyy tilanteesta
12 LYÖNTISARJA (BREAK)
Mikäli kohdepallo on pussitettu laillisesti, niin lyöjän
lyöntivuoro jatkuu ja hän suorittaa myös seuraavan
lyönnin.
Lyöntisarja on peräkkäisten laillisten pussitusten
tuoma pistemäärä.
13 PALLO PÖYDÄLTÄ
Pallo on ppois pöydältä, kun se pysähtyy
muualle, kuin pöydän pelipinnalle tai pussiin.
Mikäli pöydältä pois lyöty pallo on
värillinen, asetetaan se pisteeleen ennen seuraavaa lyöntiä.
14 VIRHE (FOUL)
Virhe on mikä tahansa teko, mikä rikkoo näitä sääntöjä vastaan.
15 SNOOKER
Lyöntipallo on snookerissa, kun suoralla lyönnillä
suoraa linjaa pitkin osuminen kohdepaloon mihin kohtaan tahansa
on estettynä pallolla tai palloilla, jotka eivät ole
sallittuja palloja. (Pallon läpimitta molemmilla sivuilla
ei ole vapaa).
Jos on useampi estävä pallo, lyöntipalloa lähimpänä
oleva pallo on snookerin aiheuttava pallo.
Huom! Mikäli pöydällä on yksikin pallo, mikä ei ole edellä kuvatulla tavalla estettynä, ei lyöntipallo ole snookerissa.
16 KULMAN AIHEUTTAMA MASKI
Lyöntipallo on kulman aiheuttamassa "snookerissa",
kun suoralla lyönnillä suoraa linjaa pitkin osuminen
kohdepaloon mihin kohtaan tahansa on estettynä pussin suun
kulman ollessa esteenä.
Jos lyöntipallo on virhelyönnin jälkeen kulma"snookerissa",
voidaan lyöntipallo pelata D-alueelta käsipallona pelaajan
niin halutessa.
Huom! Mikäli pöydällä on yksikin pallo, mikä ei ole edellä kuvatulla tavalla estettynä, ei lyöntipallo ole kulma"snookerissa".
17 PISTE VARATTU
Piste on varattu, kun sille ei voida asettaa palloa sen koskettamatta toista palloa.
18 TYÖNTÖLYÖNTI (TALKKARI)
Työntölyönti on virhe.
Huom! Mikäli kohdepallo ja lyöntipallo ovat hyvin lähellä toisiaan, virhelyöntiä ei synny, mikäli lyöntipallo koskettaa kohdepalloa mahdollisimman ohuesti.
19 HYPPYLYÖNTI (JUMP SHOT)
Hyppylyönti on kyseessä, kun lyöntipallo ennen osumistaan kohdepalloon pomppaa jonkin pallon yli.
Huom! Vaikka lyöntipallo osuu kohdepalloon, mutta ylittää
sen.
Huom! Virhettä ei synny, mikäli lyöntipallo osuman
jälkeen pomppaa jonkin muun pallon yli, tai osuttuaan ensin
kohdepalloon hyppää sen jälkeen vallin kautta
saman pallon yli.
20 TAHALLINEN VIRHE (MISS)
Tahallinen virhe syntyy, kun pelaaja ei tuomarin mielestä
ole yrittänyt osua kohdepalloon.
III PELI
1 PELIN KUVAUS
Peliä voidaan pelata kaksin tai useamman henkilön
muodostamin joukkuein. Pelin keskeisiä piirteitä ovat
pussitus ja asemapeli. Pisteitä saa oikeista pussituksista
ja vastustajan virheistä. Voittaja on pelaaja tai joukkue,
joka saa kokoon eniten pisteitä tai on voittaja sääntökohdan
4/2 mukaisesti. Kaikki pelaajat käyttävät samaa
valkoista lyöntipalloa. Peliin kuuluu myös 21 kohdepalloa,
joista 15 punaista, arvoltaan 1 piste; keltainen = 2 pistettä;
vihreä = 3 pistettä; ruskea = 4 pistettä; sininen
= 5 pistettä; vaaleanpunainen = 6 pistettä ja musta
= 7 pistettä.
Punaiset ja värilliset pallot pussitetaan vuoron perään,
kunnes punaiset pallot loppuvat. Sen jälkeen pussitetaan
värilliset pallot pistearvojärjestyksessä, alkaen
keltaisesta ja päätyen mustaan.
2 PALLOJEN ALKUASETELMA
Pallot asetetaan pelin alussa seuraavasti.
Huom! Värillisten pallojen aloituspisteitä kutsutaan niiden vätien mukaan. Kuten mustan piste, sinisen piste. jne.
3 PELIN KULKU
Pelin aloitus arvotaan tai teikataan, eli lyödään
yläpäätyvallin kautta pallo mahdollisimman lähelle
alapäätyvallia (muihin palloihin ei saa osua)
ja lähemmäksi jäänyt pallo valitsee lyöntijärjestyksen,
mikä säilyy koko peliajan. Aloitusvuoro vaihtuu aina
erän jälkeen. Aloittava pelaaja suorittaa aloituksen
aina käsipallona.
Lyöntipallon tulee osua ensimmäiseksi kohdepalloon.
Lyöntipallo tai mikään muu, kuin sallittu pallo
ei saa mennä pussiin.
Jokaisen lyöntivuoron ensimmäinen sallittu pallo on
punainen niin kauan, kunnes kaikki punaiset pallot on pussitettu.
Samalla lyönnillä saa pussittaa useammankin punaisen
pallon, joista jokaisesta saa yhden pisteen.
Jos punainen pallo menee pussiin, on seuraava sallittu pallo
värillinen. Värillisen pallon pussituksesta saa pelaaja
siitä kuuluvat pisteet ja pallo nostetaan takaisin omalle
pisteelleen ja lyöntivuoro jatkuu. Värillisiä
palloja saa pussittaa vain yhden kerrallaan (paitsi vapaapallo-tilanteessa).
Niin kauan, kun punaisia palloja on pöydällä,
jatkuu vuorottelu punaisten ja värillisten pallojen pussituksella.
Jos pelaaja ei onnistu pussituksessa, lyöntivuoro siirtyy
seuraavalle pelaajalle, joka jatkaa siitä asemasta, mihin
lyöntipallo jäi.
Myös viimeisen punaisen pallon jälkeen pussitettu värillinen
pallo nostetaan pisteeleen ja tämän jälkeen pussitetaan
värilliset pallot pistearvojärjestyksessä keltaisesta
mustaan. Väripalloja ei enään nosteta takaisn
pöydälle.
Kun musta pallo on enää pöydällä, sen
pussitus tai virhe päätää erän, elleivät
pisteet ole tasan.
Tasatilanteessa nostetaan musta asetuspisteelleen ja pelaajat
arpovat tai teikkaavat lyöntijärjestyksen
Ensimmäinen lyöjä aloittaa käsipallolla ja
pussitus tai virhe päättää erän.
Huom! Mikäli peli tai ottelu pelataan yhteenlasketuista pisteistä, sovelletaan edellämainittua sääntöä vain viimeiseen erään.
Lyöjän tulee aina parhaansa mukaan yrittää osua sallittuun palloon. Jos tuomarin mielestä näin ei ole tapahtunut, hän ilmoittaa "virhe ja tahallinen virhe" (foul and miss)
Huom! Jos sallittuun palloon on mahdoton osua, niin katsotaan kaikissa tapauksissa pelaajan yrittäneen osua sallittuun palloon.
4 PELAAMINEN KÄSIPALLOLLA
Käsipallo tulee pelata D-alueen sisältä tai viivalta ja lyöntisuunta on vapaa.
Huom! Tuomarin on vastattava kysyttäessä, onko lyöntipallo oikein asetettu D-alueelle.
5 YHTÄAIKAINEN OSUMA
Lyöntipallo ei saa osua yhtäaikaa kahteen palloon, ellei kyseessä ole kahta punaista palloa tai vuorossa oleva sallittu vapaapallo ja kohdepallo.
6 VÄRILLISTEN NOSTAMINEN PISTEELLEEN
7 LYÖNTIPALLO KIINNI (TOUCHING BALL)
Huom! Mikäli tuomari katsoo, että ulkopuolinen tekijäj on aiheutanut kiinni olleen pallon liikkumisen, ei siitä seuraa virhettä.
8 PALLO PUSSIN SUULLA
9 VAPAA PALLO (FREE BALL)
10 VIRHEET
11 RANGAISTUKSET
Kaikista virheistä seuraa vähintään
neljän (4) pisteen rangaistus. Rangaistus on sallitun pallon
arvo, mikäli pelaaja lyö:
Rangaistus on sallitun tai muun pallon arvo, kun pelaaja:
Rangaistus on pistearvoltaan suuremman pallon pistearvo
lyöntipallon osuessa kahteen palloon yhtäaikaisesti.
Rangaistus on aina seitsemän (7) pistettä, mikäli
pelaaja:
12 ULKOPUOLINEN KOSKETUS PALLOON
Jos jokin ulkopuolinen tekijä aiheuttaa pallojen siirtymisen pöydällä, tulee tuomarin palauttaa ne takaisn paikalleen.
Huom! Tämä sääntö tapausta varten, jossa jokin ulkopuolinen tekijä aiheuttaa pelaajan kosketuksen palloihin: Pelaajat eivät ole vastuussa, jos esim. tuomari aiheuttaa pallojen liikkumisen.
13 PATTITILANNE
Jos tuomarin mielestä pelissä lähestytään ns. pattitilannetta, jollion kumpikin pelaaja vältää pelin edistymistä, ilmoittaa hän pelaajille, että ellei tilanne oleellisesti muutu lyhyen ajan sisällä, erä mitätöidään ja aloitetaan alusta samassa lyöntijärjestyksessä.
14 NELINPELI
Nelinpelissä joukkueet aloittavat erät vuorotellen
ja pelaajien järjestyksestä päätetään
erän alussa ja säilytetään samana erän
ajan.
Pelaajat voivat vaihtaa järjestystä kunkin erän
alussa.
Jos virhe tapahtuu ja virheen tehnyttä joukkuetta pyydetään
lyömään uudestaan, virheen tehnyt pelaaja suorittaa
lyönnin ja alkuperäinen lyöntijärjestys säilytetään.
Jos erä päättyy "tasapeliin" ja sääntöjen
III 3.10 tilanne syntyy, ensimmäisen lyönnin suorittava
joukkue valitsee pelaajan ja peli jatkuu erän alkuperäisessä
järjestyksessä.
Joukkueen jäsenet voivat neuvotella pelin aikana, mutta
ei oman lyönnin aikana, eikä myöskään
lyöntisarjan aikana.
IV PELAAJAT
1 VIIVYTTELY
Jos tuomari katsoo, että pelaaja käyttää kohtuuttoman paljon aikaa lyönnin suorittamisee, tulee tuomarin varoittaa pelaajaa. Viivyttelyn jatkuessa pelaaja voidaan sulkea pois kilpailuista, eli "diskata".,
2 EPÄURHEILIJAMAINEN KÄYTÖS
Kieltäytyessään jatkamasta erää tai pelaajan käyttäytyessä tuomarin mielestä epäurheilijamaisella tavalla, pelaaja häviää pelin ja hänet voidaan "diskata".
3 RANGAISTUS
Jos pelaaja edellämainittujen kohtien mukaisesti tuomitaan hävinneeksi, niin pelaaja menettää kaikki pisteensä ja vastapuoli saa pöydällä olevien pallojen maksimiarvon (jokaisesta punaisesta pallosta 8 pistettä).
Huom! Jos pelataan peliä, missä erien pistemäärät lasketaan yhteen, menettää hävinnyt pelaaja jokaista pelaamatta jäänyttä ja pelin voittamiseen tarvittavaa erää kohti 147 pistettä.
4 EI LYÖNTIVUOROSSA OLEVA PELAAJA
Pelaaja, joka ei ole lyöntivuorossa, tulee vältää liikkumista tai seisomista pelilinjalla. Hänen täytyy istua tai seistä kohtuullisen välimatkan päässä pöydästä.
5 PELAAJAN POISTUESSA HUONEESTA
Pelaajan poistuessa huoneesta voi hän nimetä itselleen varamiehen valvomaan etujaan ja vaatimaan mahdollisten virheiden tuomitsemista.
V VIRKAILIJAT
1 TUOMARI
Tuomarin ei kuulu:
Huom! Jos tuomarilta jää jokin asia huomaamatta, voi hän käyttää parhaiten sijainneita katsojia apunaan tehdessään päätöksen.
Huom! Tuomari ei saa vastata piste-eroja koskeviin kysymyksiin.
2 MÄRKÖÖRI (MERKITSIJÄ)
Huom! Pelaajan pyytäessä voi tuomari tai märkööri siirtää ja pitää poissa valonlähteen varjostimen, jos se häiritsee pelaajan suoritusta.